griep_250Zowel arboadviseurs, preventiemedewerkers evenals facilitymanagers worden deze dagen veelvuldig geconsulteerd over hoe men moet handelen als de Mexicaanse griep écht massaal opduikt. Nu hebben we te maken met een z.g. pandemie doch, nationaal hebben we er in Nederland nog weinig last van. Enerzijds jammer, omdat we tegen de tijd het opportuun wordt, we allemaal “moe”zijn van al het gedoe. Anderzijds juist goed, omdat we nog ongeveer 2 maanden hebben om ons als arbo- & facilitymanager goed voor te bereiden.

Het is goed te constateren dat directies facility- en gebouwenbeheer weet te vinden en er veel van verwacht. Waarschijnlijk ook omdat men zelf met de handen in het haar zit en in gedachten het jaarresultaat al ziet kelderen. Is het niet door de crisis dan wel door een verwacht hoog ziekteverzuim. Men verwacht een klip en klaar antwoord over hoe om te gaan met deze griep, maar ook voorstellen over het zo laag mogelijk houden van het ziekteverzuim waardoor het beoogde jaarresultaat nog enigszins op peil blijft.

Nu weten we allemaal al dat ten tijde van een recessie of van een crisis het ziekteverzuim veelal lager ligt dan gebruikelijk. Nou ja.. wat is gebruikelijk? Immers, de mogelijkheid om ontslagen te worden is groter en dus melden medewerkers zich minder snel ziek.

Ook de sociale controle onder medewerkers is veel groter. Maar hoe houd je het nu laag bij een griepgolf?

In eerdere publicaties heb ik aangegeven grote voordelen te zien in een nauwe samenwerking tussen interne arboadviseurs en facilitymedewerkers. Er is voor beide bloedgroepen geen tijd meer te verliezen om een actieplan te bedenken, te vertalen in een plan van aanpak om het vervolgens te implementeren. De eerste twee punten zullen geen problemen opleveren. Wél het laatste.
Men zal namelijk producten en materialen moeten bestellen en is hierbij afhankelijk van levertijd. Zeker nu we deels nog in de vakantieperiode zitten. Echter, het einde van de vakantieperiode is in zicht en de zomer raakt zo langzamerhand voorbij.

Hoogste tijd om alle airco’s een onderhoudsbeurt te laten ondergaan waarbij het vervangen van filters absoluut niet vergeten mag worden. Ook de filters in luchtbehandelingsystemen dienen te worden vervangen. Wellicht overbodig in dit verband te vermelden dat dit ook in onze auto gedaan dient te worden.
Luchtverplaatsing zorgt mede voor het overbrengen van het griepvirus. Daarom moeten aan de basis al deze maatregelen genomen worden ten einde besmettingsgevaar te verkleinen. Nu zijn we er hier nog lang niet mee natuurlijk.

Een andere maatregel die in positieve zin bijdraagt, is het aanbrengen van ontsmettende vloeistof naast handzeepautomaten in toiletgroepen en andere gelegenheden waar een wasbak is gemonteerd.  Stel ontsmettingsdoekjes beschikbaar aan kantoorpersoneel zodat men telefoon en toetsenborden dagelijks schoonmaakt.
STOP het flexplan! Laat een ieder de komende maanden op een vaste werkplek z’n werk doen waarbij iedereen ook het eigen bureau schoon houdt. Gebruik kleefmatten en verschoon deze dagelijks.
Ook schoonmaakdiensten dienen geïnstrueerd te worden met ontsmettingsmiddelen; de werkplekken, vensterbanken etc. stofvrij te houden en schoon. Let wel op; niet met 1 enkel doekje en 1 emmer water 10 bureaus schoon te maken!

Hierop dient ook door kwaliteitsinspecteurs, preventiemedewerkers en arboadviseurs actief gecontroleerd te worden. Het gebruik van mondkapjes is aan te bevelen doch, enig afstand houden tot andere gesprekpartners en hoestende medewerkers in vroeg stadium naar huis sturen helpen wellicht net zo goed. Het beperken van stofzuigen tot 1 keer per week en dan bij voorkeur op vrijdagnamiddag klinkt misschien gek maar biedt zeker een toegevoegde waarde.

Nu zijn al dit soort regels en inzet van middelen hoofdzakelijk “facilityzaken”. Echter géén van deze maatregelen zullen maximaal werkend zijn als er door de preventiemedewerkers en arboadviseurs geen voorlichting wordt gegeven. Timing hiervan is van essentieel belang.

Ik schreef het al eerder; we zijn voordat de griepgolf er is al moe. Moe teruggekeerd van de vakantiereis, moe van de crisis en moe van alles wat in het nieuws wordt medegedeeld betreffende de naderende griepgolf. Een juiste timing maar vooral het “pakkend” en “aansprekend” voorlichtingsverhaal door arbomedewerkers dient een ieders attentie te wekken. Een sanctie van 5 Euro voor als men vóór en ná het naar de toilet gaan geen handen wast en desinfectance gebruikt trekt zeker de aandacht én het werkt.

Laat medewerkers zelf met ideeën komen over het zo schoon mogelijk werken in eigen werkomgeving en beloon effectieve ideeën met een cadeaubon. Ook als de epidemie achter de rug is kunnen waarschijnlijk een aantal ideeën worden gehandhaafd.

Eén voorzet wil ik alvast wel geven; schaf de flexplek af!

Het werkt mijns inziens juist tégen het de door veel bedrijven beoogde efficiëntie verbeteringsproces doordat medewerkers zich minder “thuis” voelen waardoor er ook minder sprake is van een zogenaamd “wij gevoel” cq. bedrijfscultuur en men zich sneller ziek zal melden al dan niet met griep.
De griep komt er ontegenzeggelijk aan. Er zijn inmiddels wereldwijd 700 doden te betreuren. Nu moeten we ook weer niet overdrijven. Jaarlijks sterven er een veelvoud van dit getal door een “gewone” griep. En ieder jaar wordt ons al verteld om wegwerpzakdoekjes te gebruiken, deurkrukken vaker schoon te maken, niet met je handen aan je gezicht te komen, in andermans gezicht te niezen en niet te vergeten bij toiletgang je handen te wassen en oh, ja.. ook voor toiletgang dit te doen.

Vaak wordt in dit verband vergeten te benoemen dat ook gezond eten en voldoende slaap een preventieve werking hebben en er hierdoor voldoende weerstand wordt opgebouwd. Het lijkt zo logisch. Feitelijk is het dat ook. Het is zó logisch dat facilitymanagement en arboadviseurs al in gesprek zijn met externe schoonmaakdiensten, leveranciers en cateringbeheerder en het plan van aanpak morgen aan directie en ondernemingsraad wordt gepresenteerd. 

Het is niet te hopen dat u nu, na het lezen van dit artikel, met hoofdpijn zit. Hoewel dit met een paar uur over is en de griep een week duurt.

Veel wijsheid en een goede gezondheid gewenst in de komende periode!

Aangesloten bij

Contact

Pauwenkamp 305
3607 TA  Maarssen 
Nederland
+31 (0)6 5 5758866
www.waverijn.com
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Social media